10 Mayıs 2008 Cumartesi

Mahkeme Yöntemi Hakkında...

Sınıfta sanal bir mahkeme kurulması şeklinde uygulanan bu teknik birçok öğrencinin etkinliğe yani derse katılımını sağlar.

Mahkeme Süreci
1. Tartışma konusu ya da problemin seçimi: Mahkeme yönteminin eğitimde uygulanabilmesi için öncelikle farklı görüşlerin bulunabileceği bir konu ya da problem belirlenir.
2. Öğrencilerin görevlendirilmesi: Konu belirlendikten sonra öğrencilere yapmak istedikleri görevler verilir. Bu görev paylaşımı hakimin, katibin ve iki tarafın avukatlarının, araştırmacılarının, tanıklarının kararlaştırılması ve kalanların jüri üyesi olmasıyla tamamlanır.
3. Araştırma: Görev paylaşımı yapıldıktan sonra belirlenen konu ya da problemle ilgili bütün öğrenciler araştırma yapıp ve malzeme toplarlar. Daha sonra grupların; avukat, tanık, jüri üyesi, araştırmacı rolündeki üyeleri bir araya gelerek konuyla ilgili buldukları malzemeleri tartışıp hazırlık yaparlar.
4. Mahkemenin başlaması: Öğrenciler araştırma yapıp ön hazırlıklarını bitirdikten sonra mahkeme başlar.
5. Avukatların savunmalarını yapması: Mahkeme başladıktan sonra avukatlar araştırmalarına dayanarak mahkemenin başında savunmalarını yaparlar.
6. Tanıkların kanıtlarını sunmaları: Avukatlar savunmalarını yaptıktan sonra tanıklar konuyla ilgili kanıtlarını hakime sunarlar.
7. Öğrencilerin savunma aşaması: Bu aşamada avukatlar sorular sorar ve yapılan açıklamaların kendi savlarını destekleyen yönlerini ortaya çıkarmaya çalışırlar.
8. Davanın toparlanması: Öğrenciler savunmalarını yaptıktan sonra hakim; yanlışları, eksikleri belirler.
9. Sonuç: Sonuç olarak jüri üyeleri hangi grubun haklı olduğuna karar verir.
Mahkeme yöntemi, etkinliğe katılan her bir bireyin saygı, empati, kendini savunma, sağlıklı iletişim kurabilmeleri sağlanır.

Mahkeme yöntemi uygulanırken bazı noktalar göz önüne alınmalıdır.
Konu seçimi: Öğrencilerin ne öğrenmesi isteniyor?
Çevre Seçimi: Öğrenmenin en iyi şekilde gerçekleştirilmesi için ortamın en uygun hale getirilmesi.
Öğrencilerin rol seçimi: Öğrenciler kim olacak? Öğrenciler deneyim kazandıkça rollerini değişebilirler.
Öğretmenin rol seçimi: Öğretmen kim olacağına karar verir. Öğretmen olarak kalıp mahkemeyi dışarıdan mı izleyeceğine yoksa mahkemenin içinde mi olacağına karar verir.
Odak noktası seçimi: Mahkeme yönteminde tartışılacak konu ya da problemin belirlenmesi.

Hiç yorum yok: